Moses depicts Sigmund Freud (Jenni Luhta), the founder of psychoanalysis, during his final years, when he was obsessed with Moses (Lauri Luhta), the founder of Judaism and the founding of monotheistic religion. Entombed in a dark place, surrounded by the threath of antisemitism and war, the elderly Freud, ever the heroic atheist, attempts as his final deed to come to terms with the central figure of Judaism. What Freud says of "the man Moses", and how he says it, reveals much about the man Freud. But did Moses escape him in the end?