Robert Burns overcomes his upbringing as a farm labourer to become the national poet of Scotland. Love comes his way in the form of Jean Armour but his attempts at securing a happy relationship are blighted by Jean's father who disapproves of Burns. Finally, Jean and Robbie are married and Burns tries to settle down to a happy married life, but the success of his literary career brings with it many temptations and he is unable to resist the attention of the aristocratic women who fawn upon him.