Ndar, the original name of Saint-Louis, an island located at the mouth of the Senegal River, was the port of colonial penetration in West Africa four centuries ago. An economic, cultural and political crossroads, it served as a model for the "civilizing mission". Trade, urban planning, education and crossbreeding were the instruments to assimilate populations, establish themselves in the country and exploit the wealth. If some cannot deny history and keep intact their Saint-Louisian art of living, others on the contrary want to put an end to the colonial legacy. For some young people today, it is time to think about history differently. However, all have managed to preserve their keen sense of living well together. Saint Louisians and historians tell a rich and complex saga of Waalo.