Perennially hungry for life, Ferdinando Scianna is now a gentleman in his eighties, with a vibrant mind full of incredible stories. He even has had a few brushes with death. Being let into his life means retracing an existence marked by encounters with some of the giants of twentieth-century culture, interwoven with friendships and questions about the meaning of photography as a practice, the significance that producing images can still have today. Scianna upholds the specificity of photography, freeing it from being an art form. It’s something else, he says. He attributes to it the irreplaceable function of probing reality, in an age when images seem to conceal more than reveal, and reality seems on the verge of disappearing. Fascinating speaker, Scianna — irresistible. We’ll see him in action during a trip to Bagheria, as he visits old friends he photographed in his youth and wants to photograph again. We’ll see him search for traces of Leonardo Sciascia in his home in Palermo. We’ll see him in Milan, as he unspools the thread of his life to tell us about it, seeking to convey that special something that makes photography a wonderful adventure and a destiny.