I diari di Angela - Noi due cineasti. Capitolo terzo concludes the trilogy that began in 2018 with Part One and continued in 2019 with Part Two. Six years later, Yervant Gianikian felt the need to reopen Angela’s diaries for the 82nd Venice International Film Festival. In the new film, many characters return, as in the best narratives. The narrators are Yervant Gianikian and Lucrezia Lerro, a writer who sensitively reads the diary of protagonist Angela Ricci Lucchi’s illness. Lerro gives voice not only to her intimate writing, but also to the dense poetics of the diaries’ deeply painful passages — passages that seem paced at the rate of Angela’s heartbeats, word after word, as she desperately tries to overcome her illness. Yervant Gianikian paints a layered picture, as if on a large canvas, which travels around the world through Angela’s filmed diaries and writings. The war, her political work, her illness. The promise made to Angela to continue working. Gianikian is an example of how intimate pain can be transformed into a work of art. Their films recount man’s violence against nature, animals, and humanity itself. I diari di Angela describes the daily lives of the two artists in detail. Their private films have now become a trilogy.