A documentary about one of the most important films in the history of cinema: The Young and the Damned was directed by Luis Buñuel in 1950 and is inscribed on the Memory of the World Register by UNESCO. Buñuel filmed a movie between reality and fiction, in which he expressed his concern for poor children, for the disinherited of Las Hurdes, for the young people of Mexico condemned to poverty and violence with whom he himself, as an exile, felt solidarity.