The film shines a light on Ukrainian women who, after surviving conflict-related sexual violence and torture during the Russian war of aggression, refuse to remain silent. Through the journey of Iryna Dovhan, a former captive turned activist who documents testimonies of affected women in the de-occupied territories of Ukraine, the film weaves a portrait of a collective trauma while opening space for hope. Iryna gathers other survivors into a circle of courage and care. Together, they transform their pain into a force for truth, justice and mutual support. More than a record of war crimes, Traces is a testament to resilience and the solidarity of women standing side by side.