Young, curious and full of drive, Siri Hustvedt leaves the wide, quiet landscapes of Minnesota and plunges into the pulsating life of New York City. In search of the protagonist for her first novel, she embarks on a journey that not only shapes her as a writer but leads her to become one of the most compelling voices in contemporary American literature. The film opens a perspective that reaches far beyond Siri Hustvedt herself, discovering women who courageously and independently realise their artistic visions. As Siri Hustvedt and her husband Paul Auster reflect on language, identity and the power of words, life intervenes: Paul Auster becomes seriously ill. In Siri Hustvedt – Dance Around the Self, director Sabine Lidl portrays Siri Hustvedt’s distinctive way of living and thinking, weaving her writing together with the major themes of life: love and farewell.