On a distant planet, a robot explores the landscape in search of minerals and signs of life. Light-years away, in one of the oldest mines in the world, its inhabitants live surrounded by buried towns under mountains of mineral waste, while astrobiologists investigate a hidden biosphere that raises a disturbing evolutionary hypothesis.