Full of idealism, Melanie, a young teacher from the countryside, starts her first job at a high school in the city. The daily school routine soon catches up with her, her idealism is challenged, things are much tougher than she had imagined. Apart from one colleague, Thorsten, who does his best to make her feel welcome, she has little contact with the rest of the staff. When she gets to know Tina, she seems to get in touch with her new surroundings. But her expectations are not fulfilled as quickly as she would hope. And the more Melanie tries to become Tina's friend, the more Tina starts to hide. The Forest for the Trees starts out as a well-observed story about an enthusiastic young woman, but ends as a tragic portrait of a human being.