When the historic story of Masada was picked up, upgraded, and turned into a founding myth for the new Jewish community in Zion, it was, hoped that the newcomers would identify with the heroes of Masada, giving a meaning to their present history, as well as encouraging their spirit of survival. More than 60 years after the appropriation of the Masada myth, the truth about the true nature of the heroes of Masada, their fanaticism and their dubious morality has been re-exposed.