Starting in Rome, where a vast community has squatted in the old state railway warehouses next to Tiburtina station, the film traces stopovers in the journey of a nomadic population of asylum-seekers who, crossing the Italian peninsula, must head for the centers of seasonal harvesting in order to survive. Inatteso is an exploration of the exile of heroes, deserters and refugees from the wars in post-colonial Africa: the new migrants of Europe.