Set in the 1880s, The Proposition opens in the middle of a frenzied gunfight between the police and a gang of outlaws. Charlie Burns and his brother Mikey are captured by Captain Stanley. Together with their psychopathic brother Arthur, they are wanted for a brutal crime. Stanley makes Charlie a seemingly impossible proposition in an attempt to bring an end to the cycle of bloody violence.