Josef Brenner is a psychiatrist whose breakthrough approach to working with the mentally ill is overtaken by his morphine addiction and ostracism from mainstream medicine. His captivation with asylum patient Gizella leads to a destructive meeting of mind and body, leaving him contemplating her sacrifice to fuel his appetite for knowledge and renown.