In February 1888, hundreds of inhabitants of Riotinto (Huelva, Andalusia), headed a protest against the miserable and dangerous working conditions in the local mines, which were run by a British company. What had started as a public demand of rights ended up in a massacre with local authorities erasing the trace of the dead bodies and leaving a village mourning in silence.