Luciano Bianciardi (1922-1971) was one of the most influential writers and journalists of the 1960s. An intellectual by trade, he was obsessed with women, his typewriter and television. He moved to Milan during the city’s economic boom with a mission to accomplish in memory of the miners of his region (the Maremma) who were killed by firedamp: stage a revolution. He was inexorably crushed by the machinery of Italy’s triumphant cultural industry and died of alcoholism at 49 years old, abandoned by everyone.