Carlo Lizzani’s voice off recounts his memories, from his childhood (in the 30s) to his debut (1951) and from his tale (from conceptual and at times historical connections) emerge the various inputs that take us away from the black and white atmosphere: flash forwards in which the people interviewed speak on the images of his movies. The liet motif of the “voyage” accompanies us along a path where intersections, arrivals and returns alternate in the fusion between present and past, leaving us in the end with an all around view of the director and closing the tale (thanks to the finding of an unpublished silent backstage of 1951 shot by an Australian director on the set of a.!b.!) with his masterpiece, his debut film, Achtung! banditi! . An arrival to where, 60 years ago, there was an important beginning.