For centuries the windswept mountain plateau of northern Scandinavia has been inhabited by the native Sami population and their reindeers. But modernisation is about to enter the desolate village of Kautokeino where the authority is held by the prosperous and ruthless liquor dealer Ruth. One of the native tribes, led by the young woman Elen, refuses to pay their unjust debt to Ruth, leading to one of the most dramatic episodes in northern Scandinavian history.