Inspired by Jacques Mesrine's autobiographical book "L'Instinct de mort" – which he wrote in prison shortly before his magnificent final escape – Jean-François Richet's fast-paced drama charts Mesrine's rise from a wayward French soldier in Algeria to a bolder and bolder criminal on the streets of Paris. Mesrine's outlaw odyssey even brought him to Canada, where he fell in with separatist radicals in Quebec. Thirty years after French police gunned him down in a spectacular shootout, his infamy lives on. Equal parts thriller and biopic, Mesrine remains faithful to its central character, a dynamic figure who is by no means a model protagonist.