Inspired by the controversial book by Giampaolo Pansa, the film looks back at the story of a family torn apart by political divisions at the very end of the Second World War: the son joins the partisan brigades, while the daughter starts to serve in the Fascist army. Midway between an historical reconstruction and a political thriller, an extreme journey through the contradictions in Italy's past.